Ulasan soalan pemahaman komsas 2008

ULASAN SOALAN PEMAHAMAN NOV 2008

Soalan 2(a): Pemahaman berdasarkan petikan rumusan.

(i) Berikan maksud rangkai kata memberikan impak.
KK : Berikan.

Jawaban contoh:
Maksud rangkai kata memberikan impak ialah mendatangkan kesan.


(ii) Pengarang mengemukakan beberapa bukti yang menunjukkan penglibatan Malaysia dalam bidang penerokaan angkasa lepas. Nyatakan bukti-bukti tersebut.
KK : Nyatakan.

Jawaban contoh :
Bukti yang menunjukkan penglibatan Malaysia dalam bidang penerokaan angkasa lepas ialah pembabitan Malaysia bermula pada awal tahun 1980-an. Negara juga telah melaksanakan program penghantaran angkasawan pertama ke angkasa lepas disamping pelancaran tiga buah satelit ke angkasa lepas.

(iii) Sebagai murid yang berwawasan, jelaskan persediaan-persediaan yang perlu anda lakukan supaya terpilih sebagai calon angkasawan pada masa akan datang.
(KK) - Sebagai murid berwawasan.
Jelaskan.

Jawaban contoh :
Sebagai murid berwawasan saya akan membuat persediaan dari segi fizikal supaya tubuh badan saya cukup sihat untuk menjalankan tugas sebagai angkasawan. Saya akan mencari maklumat yang banyak berkaitan bidang angkasa lepas daripada internet, buku ilmiah mahu pun media massa supaya pengetahuan saya cukup mantap dalam bidang ini. Saya juga perlu bersedia dari segi mental supaya sedia bersaing dan sanggup berkorban demi menjayakan tugas sebagai angkasawan.

Nota : Unsur keterangan dijelaskan selepas perkataan supaya. Biasakan menjawab soalan seperti ini dengan unsur keterangan.

Soalan 2 (b) : Pemahaman berdasarkan petikan cerpen, "Di Sisi Rinda"

(i) Berdasarkan petikan di atas, nyatakan masalah-masalah yang dihadapi oleh Jumari Jipan untuk menjaga Deliah.
(KK) - Nyatakan.

Jawaban contoh:
Masalah-masalah yang dihadapi oleh Jumari Jipan untuk menjaga Deliah ialah dia tidak dapat melayan Deliah di dalam botnya di tengah laut. Keadaan tempat Jumari Jipan bertugas iaitu di dalam bilik enjin yang pantas tidak sesuai untuk kanak-kanak seperti Deliah. Jumari Jipan juga bimbang akan keselamatan nyawa Deliah kerana botnya mungkin terkena bom yang dilemparkan oleh tentera Jepun.

(ii) Jelaskan usaha-usaha yang dapat anda lakukan untuk membela nasib kanak-kanak seperti Deliah.
(KK) - Jelaskan.

Jawaban contoh :
Untuk membela nasib kanak-kanak seperti Deliah, saya akan membantu menempatkannya di rumah anak yatim supaya Deliah mendapat perlindungan daripada bahaya. Disamping itu saya juga akan membantu mencari bantuan kewangan, pakaian dan makanan untuk Deliah supaya Deliah tidak menghadapi masalah keperluan harian. Saya juga boleh menjadikan Deliah sebagai anak angkat supaya Deliah mendapat kasih sayang yang secukupnya.

(iii) Berikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan di atas dan dua persoalan lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen.
(KK) - Berikan.


Jawaban contoh :
Satu persoalan yang terdapat dalam petikan ialah sifat tanggungjawab sesama insan iaitu Jumari Jipan berasa bertanggungjawab memelihara Deliah yang kehilangan seluruh ahli keluarga akibat peperangan. Persoalan pertama dalam keseluruhan cerpen ialah kepercayaan masyarakat kepada unsur-unsur magis iaitu Juamri Jipan dan Deliah percaya kepada kewujudan sebilah keris yang dinggap sakti. Persoalan lain daripada keseluruhan cerpen ialah kezaliman tentera Jepun iaitu tentera Jepun tidak mengira sasaran serangan sama ada orang awam seperti orang tua dan kanak-kanak ataupun sasaran tentera.

Nota:
Unsur keterangan selepas perkataan iaitu boleh ditiadakan kerana kata kunci soalan ialah berikan. Namun demikian unsur keterangan contoh patut diletakkan sebagai bahan jawaban untuk menguatkan isi.

Soalan 2(c) - Pemahaman berdasarkan petikan prosa klasik, "Peminangan Puteri Gunung Ledang"

(i) Berikan maksud rangkai kata kabullah tuan puteri akan kehendak raja itu.
(KK) - Berikan.

Jawaban contoh :
Maksud rangkai kata kabullah tuan puteri akan kehendak raja itu ialah Puteri Gunung Ledang memberi persetujuan untuk menerima peminangan sultan.

(ii) Apakah tindakan-tindakan Tun Mamat setelah mendengar kata-kata Dang Raya Rani?
(KK) - Apakah.

Jawaban contoh :
Setelah mendengar kata-kata Dang Raya Rani, Tun Mamat turun dari puncak Gunung Ledang untuk menemui Laksamana dan Sang Setia. Segala kata Puteri Gunung Ledang kemudian diceritakan kepada Laksamana dan Sang Setia.

(iii) Pada pendapat anda, mengapakah Puteri Gunung Ledang memberikan syarat-syarat peminangan yang sukar untuk ditunaikan ?
(KK) Pada pendapat anda.
Mengapakah

Jawaban contoh :
Pada pendapat saya,Puteri Gunung Ledang memberikan syarat-syarat peminangan yang sukar untuk ditunaikan kerana Puteri Gunung Ledang ingin menolak pinangan sultan secara terhormat. Puteri Gunung Ledang mengenakan syarat sedemikian untuk menguji kesungguhan raja Melaka yang ingin meminangnya.


Soalan 2(d): Pemahaman berdasarkan , "Pantun Lapan Kerat"

(i) Berikan maksud pandai-pandailah membawa diri.
(KK) Berikan.

Jawaban contoh:
Maksud pandai-pandailah membawa diri ialah kita perlu bijak berdikari.

(ii) Apakah yang wajar dilakukan oleh seseorang ketika berada di rantau orang ?
Kemukakan tiga pandangan anda.
(KK): Apakah
Kemukakan

Jawaban contoh:
Ketika berada di rantau orang kita perlu bersikap merendah diri, bercampur-gaul dengan masyarakat setempat disamping mempelajari bahasa dan budaya masyarakat di tempat kita berada.

(iii) Huraikan dua nilai kemanusiaan yang terdapat dalam puisi tersebut.
(KK): Huraikan.

Jawaban contoh:
Nilai kemanusiaan pertama dalam puisi di atas ialah bersukur. Kita wajib bersyukur terhadap segala nikmat yang Tuhan kurniakan kepada kita. Nilai kemanusiaan kedua ialah bwebudi bahasa. Kita perlu menunjukkan sifat berbudi bahasa dengan cara melayani tetamu dengan baik dan mempelawa mereka makan bersama-sama kita.

Sumber: http://bm2kerusi.blogspot.com/

0 Responses

Post a Comment

  • Katakan Tidak Kepada Dadah

    Katakan Tidak Kepada Dadah
    Dadah Membunuh

    Pelajar Cemerlang SPM 2004

    Pelajar Cemerlang SPM 2004
    Nur Amalina Che Bakri

    Pelajar Cemerlang SPM 2006

    Pelajar Cemerlang SPM 2006
    Siti Fatimah Mukhtar

    Pelajar Cemerlang SPM 2007

    Pelajar Cemerlang SPM 2007
    Azali Azlan

    Wajah Cemerlang SPM 2008

    Wajah Cemerlang SPM 2008
    Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal

    20 A Dari Rumah Ini

    20 A Dari Rumah Ini
    20 A Dari Rumah Ini

    Perisian Percuma

    Perisian Percuma
    Flash

    Perisian Percuma

    Perisian Percuma
    Opera

    Perisian Percuma

    Perisian Percuma
    Win Zip
    Powered By Blogger

    sembang2


    ShoutMix chat widget

    Pengikut