Frasa mudah dalam bahasa melayu

Di Malaysia, biasanya masyarakat Melayu bertegur sapa sesama sendiri dengan ucapan salam, tetapi ucapan formal seperti "Selamat pagi" atau "Selamat sejahtera" turut digunakan bagi penutur bukan Islam. Ucapan "Hai" juga sering digunakan apabila bertegur sama sesama rakan-rakan, sebagaimana perkataan "Bye-bye" semasa meminta diri untuk beredar.

Frasa bahasa MelayuIPA
Selamat datang/səlamat dataŋ/
Selamat jalan/səlamat dʒalan/
Selamat tinggal/səlamat tiŋgal/
Terima kasih/tərima kasih/
Sama-sama/sama sama/
Selamat pagi/səlamat pagi/
Selamat petang/səlamat pətaŋ/
Selamat sejahtera/səlamat sədʒahtəra/
Selamat malam/səlamat malam/
Jumpa lagi/jumpa lagi/
Siapakah nama awak?/Nama awak siapa?/siapakah nama awak/ atau /nama awak siapa/
Nama saya .../nama saya/ (diikuti dengan nama)
Apa khabar?/apa kabar/
Khabar baik/kabar baik/
Saya sakit/saya sakit/
Ya/ja/
Tidak (bukan formal: "tak")/tidak/ atau /tak/
Ibu (Saya) sayang engkau/kamu (awak)
Aku (Saya) cinta pada mu (awak)
Saya benci awak
Saya tidak faham (tidak formal: "tak faham")
Saya tidak tahu (tidak formal: "tak tau" ataupun "sik tau" di Sarawak)
(Minta) maaf
Tumpang tanya
(Minta) tolong
Apa
Tiada
0 Responses

Post a Comment

  • Katakan Tidak Kepada Dadah

    Katakan Tidak Kepada Dadah
    Dadah Membunuh

    Pelajar Cemerlang SPM 2004

    Pelajar Cemerlang SPM 2004
    Nur Amalina Che Bakri

    Pelajar Cemerlang SPM 2006

    Pelajar Cemerlang SPM 2006
    Siti Fatimah Mukhtar

    Pelajar Cemerlang SPM 2007

    Pelajar Cemerlang SPM 2007
    Azali Azlan

    Wajah Cemerlang SPM 2008

    Wajah Cemerlang SPM 2008
    Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal

    20 A Dari Rumah Ini

    20 A Dari Rumah Ini
    20 A Dari Rumah Ini

    Perisian Percuma

    Perisian Percuma
    Flash

    Perisian Percuma

    Perisian Percuma
    Opera

    Perisian Percuma

    Perisian Percuma
    Win Zip
    Powered By Blogger

    sembang2


    ShoutMix chat widget

    Pengikut